2012. sze 22.

Brit tudósok: Ezer éves a Debreceni Egyetem

írta: the_daver
Brit tudósok: Ezer éves a Debreceni Egyetem

Brit tudósok kutatásai alapján kiderült, hogy a Debreceni Egyetem nem száz, nem is ötszáz, hanem egyenesen ezer éves. A történelmi felfedezésnek köszönhetően így szeretett intézményünk a világ legrégebben működő egyeteme, ugyanakkor új pólókat és tollakat kell készíteni az immáron megváltozott évszámmal.gesta.jpg

Az egyetemről először Sancarlói Szent Alajos tesz említést a Meggyboros Krónikák című művében, amit 1015-ben írt. Alajos állítása szerint a Debrecen városában összetalálkozott a Hyacintho (Ibolya) nevű helyen egy csapat papnövendékkel, akik éppen egy új intézmény, az Universitatis Debrecen megalapítását ünnepelték meggyborral, de a leírás szerint az ifjak ekkor még nagyrészt alkohol előállítását képzelték el az Egyetem céljaként.

Legközelebb Anonymus Gesta Hungarorum című írásában kerül említésre az Egyetem egy frissen előkerült töredék tanulsága szerint. Anonymus a következőket írja a besenyőkről: „És úgy letarolák az besenyők Árpádnak hadát, amidőn jártamban-keltemben látám letarolni svédasztalt, mit debreceni egyetemisták előtt hagyának óvatlan gazdák.” A történészek szerint ez az első említése a svédasztal kifejezésnek is.

„Nagy nap ez az egyetemünk számára” –mondta könnyben ázó szemmel Virgil Nimród, a történelem tanszék raktárosa. „Szinte érzem a múlt szellemét, ami áthatja a helyet. Eddig nem éreztem, mert nem is tudtam róla!” –tette hozzá, és kihajított egy antik karosszéket.

Szólj hozzá

kutatás történelem tudomány